Az elmúlt két hónap EU-szerte a blokk jövőjéről szóló konferencia által gerjesztett hullámokról szólt. Különféle értelmezések láttak napvilágot, a legharsányabb kampány pedig az Európai Tanácsra jellemző konszenzusos döntéshozatal megszüntetésével kapcsolatban indult.
Június második felében a magyar pártok is előálltak javaslatukkal az Országgyűlésben. „Az Európai Unió jövőjével kapcsolatosan képviselendő magyar álláspontról” című iromány tizenkét pontja recept, amelyet az EU-nak érdemes kiváltania, ugyanis a Fidesz-KDNP irományának tizenkét pontja egyúttal tizenkét problémafelvetés is.
Cikksorozatunk első részében arról írtunk, hogy az EU-t meghatározó, „az európai népek közötti egyre szorosabb egység" víziója öncélúan értelmezve épp a kontinens békéjét szavatoló egységet fenyegeti. Ezért el lehet gondolkodni arról, hogy az EU maga mögött hagyja azt.
Cikksorozatunk második része az EU adósságfelvételével kapcsolatos problémákról szól.
„A jövő generációiért viselt felelősség azt is jelenti, hogy döntéseink pénzügyi terheit nem háríthatjuk gyermekeinkre és unokáinkra. A Szerződésekben rendelkezni kell a további uniós adósságfelvétel tilalmáról.”
„Van jövőképünk, kidolgoztuk hozzá a tervet, és megállapodtunk arról, hogy folyó árakon számolva 806.9 milliárd eurót, 2018-as árakon 750 milliárd eurót fektetünk be közösen a helyreállításba.” – áll az európai helyreállítási terv, vagyis a Next Generation EU (NGEU) ismertetőjében az Európai Bizottság honlapján.
Ennek központi eleme az úgy nevezett Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, amely 723,8 milliárd euró keretösszegig nyújt hiteleket és támogatásokat a tagállamoknak, hogy elősegítse reformjaikat és beruházásaikat. Célja, hogy enyhítse a koronavírus-világjárvány társadalmi és gazdasági hatásait.
A fenti összegből közel 400 milliárd euró hitel.
A tetemes összeg finanszírozásának keretében az Európai Bizottság vesz fel az EU nevében piaci hiteleket a tagállamok többségénél kedvezőbb feltételekkel, az összegeket pedig szétosztja az EU országai között.
Ennek elvileg az az előnye, hogy az EU egésze alacsonyabb kockázattal (tehát kamatokkal) vehet fel hitelt, mint a legtöbb tagállam egymaga.
Az NGEU-nak már mindegy, a további adósságfelvétel kérdésével kell kezdeni valamit
Az NGEU-t elfogadták, azzal még évtizedeken keresztül együtt kell élnünk. A magyar országgyűlési képviselők a további uniós szintű adósságfelvételnek szabnának gátat – nemcsak azért, mert az EU gyökeres, de nem felvállalt átalakulásához vezet, hanem azért, mert generációkon átívelő terhet ró mindenkire az Unióban. Az NGEU esete rávilágít arra, hogy ha nincs kifejezett tilalom erre vonatkozóan, a jogi kiskapukon átszivárog a politika.
Az NGEU-t elfogadták, azzal még évtizedeken keresztül együtt kell élnünk. A magyar országgyűlési képviselők a további uniós szintű adósságfelvételnek szabnának gátat – nemcsak azért, mert az EU gyökeres, de nem felvállalt átalakulásához vezet, hanem azért, mert generációkon átívelő terhet ró mindenkire az Unióban. Az NGEU esete rávilágít arra, hogy ha nincs kifejezett tilalom erre vonatkozóan, a jogi kiskapukon átszivárog a politika.Üdv az „Európai Adósságunióban”!
Habár az NGEU kedvezőnek tűnik, de felmerül néhány alulértékelt szempont is a kérdés kapcsán. Egyike ezeknek, hogy valójában nem az Európai Unió adósodik el – hanem az azt alkotó tagállamok. A nap végén pedig hitelt nyilvánvalóan az európai adófizetők fizetik majd vissza.